Lecturer in English Studies at the University of Zaragoza, Spain. My research brings together contemporary cinema, utopian thinking, the sociology of globalisation and intercultural education, with a focus on egalitarian and ecological aspirations.
My latest publications include the book The Rebirth of Utopia in 21st-Century Cinema: Cosmopolitan Hopes in the Films of Globalisation (Peter Lang, 2023), in the Ralahine Utopian Studies series; chapters in the edited collections Global London on Screen (Manchester University Press, 2023) and Post-Apocalyptic Cultures (Palgrave Macmillan, 2024); and articles on the films Children of Men, The Hunger Games series, and The East in Utopian Studies, Atlantis, and Journal of Film and Video.
I hold an MA in Film Studies from University College London and a PhD in English Studies and Film from the University of Zaragoza. I have also been a postgraduate scholar at King’s College London, Royal Holloway, and the University of Roehampton.
Journal articles
- Martín, Mónica. “Awakening from Neoliberal Rationalities: The Ecological Conversion of Brit Marling’s Protagonist in The East”. JOURNAL OF FILM AND VIDEO. 2022. DOI: 10.5406/19346018.74.1.2.02
- Martín, M. Time’s up for a change of political focus: Katniss Everdeen’s ecofeminist leadership in The Hunger Games Film Series. ATLANTIS-JOURNAL OF THE SPANISH ASSOCIATION OF ANGLO-AMERICAN STUDIES. 2021. DOI: 10.28914/Atlantis-2021-43.1.06
- Martín, M. Utopia as a cosmopolitan method in Alfonso Cuarón's children of men. UTOPIAN STUDIES. 2021. DOI: 10.5325/utopianstudies.32.1.0056
- Martín, Mónica. “Broadcasting a World at Risk: Unreliable Media and the Culture of Fear in Children of Men and V for Vendetta”. CINEMASCOPE. 2012
Books
- Monica Martín. The Rebirth of Utopia in 21st-Century Cinema : Cosmopolitan Hopes in the Films of Globalisation. 2023
Scientific chapters
Projects
- H23_23R: Cine, cultura y sociedad (CCS). 01/01/23 - 31/12/25
- PID2021-123836NB-I00: Del espacio social al espacio cinematográfico: Mise-en-scènes de lo transnacional en el cine contemporáneo. 01/09/22 - 31/08/25
- H23_20R: Cine, Cultura Y Sociedad (CCS). 01/01/20 - 31/12/22
- ENTRE LA UTOPIA Y EL ARMAGEDDON: LOS ESPACIOS DEL COSMOPOLITISMO EN EL CINE CONTEMPORÁNEO. 01/01/18 - 29/06/22
- GRUPO DE REFERENCIA CINE, CULTURA Y SOCIEDAD (CCS). 01/01/17 - 31/12/19
- GRUPO CONSOLIDADO H12 CINE, CULTURA Y SOCIEDAD. 01/01/16 - 31/12/16
- GRUPO CONSOLIDADO H12 CINE, CULTURA Y SOCIEDAD. 01/01/15 - 31/12/15
- De lo transnacional a lo cosmopolita: Una metodología para el cine contemporáneo. 01/01/14 - 31/12/17
Teaching Innovation Projects
- English Club: A Student-centred Learning Community to Explore Cultural Resources, Communicate in English and Celebrate Diversity. 01/06/23 - 01/06/24
- Educa-acción!-Cine y Educación para la Transformación Social: Fase 2. 01/03/22 - 01/06/24
- El uso del cine contemporáneo para promover el valor de la diversidad en la formación inicial de los y las futuras docentes. 01/03/22 - 01/06/24
- “Graduate Film and Book Society:” Programa Tutor Quirón de implementación de sistemas de mejora de la experiencia educativa en el posgrado en estudios ingleses. 02/06/15 - 02/06/16
Supervision of undergraduate dissertations
- Enseñanza de Relaciones Saludables y Límites Interpersonales Respetuosos en Aulas Pluriculturales en Inglés de Educación Infantil. Universidad de Zaragoza. Sobresaliente. 11/07/24
- An Intersectional Perspective on Feminism in the EFL Classroom: Fostering Young Learners¿ Intercultural and Communicative Competences. Universidad de Zaragoza. Sobresaliente. 11/07/24
- Storytelling for the Development of Coexistence Values in a Pluricultural EFL Infant Education Classroom. Universidad de Zaragoza. Notable. 11/07/24
- Using Studio Ghibli Films and Artful Thinking in EFL Infant Education Classrooms: A Life-Affirming and Ecofeminist Teaching Proposal. Universidad de Zaragoza. Matrícula de honor. 03/06/24
- NO TODAS NECESITAMOS SER PRINCESAS Narración de cuentos en el aula ILE de Educación Infantil: Propuesta para promover la Igualdad de Género y Habilidades Comunicativas
. Universidad de Zaragoza. Matrícula de honor. 26/06/23
- Storytelling and family diverity awareness in an Infant Education CLIL classroom.
. Universidad de Zaragoza. Notable. 13/06/23
- Promoting LGBT Visibility in EFL Materials: A Proposal to Represent and Support Diversity in the Primary Classroom
. Universidad de Zaragoza. Sobresaliente. 08/07/22
- Desarrollo de la competencia comunicativa y el respeto a la diversidad en el aula ILE de Primaria. Universidad de Zaragoza. Notable. 12/07/21
- Prevención del acoso escolar en el aula ILE de Primaria: Una propuesta didáctica basada en tareas. Universidad de Zaragoza. Notable. 12/07/21
- ILE y sostenibilidad en el aula AICLE de Primaria: Un proyecto interdisciplinar. Universidad de Zaragoza. Notable. 12/07/21
- Teaching Emotional Intelligence in English Literacy and CLIL Contexts: A Cross-Curricular Proposal for 2nd Grade. Universidad de Zaragoza. Notable. 12/07/21
Supervision of master's theses
- From Critical Reception towards Creative Mediation: Boosting Multimodal Communication, Social Agency, and SDGs through Film Literacy in the EFL Classroom. Universidad de Zaragoza. Matrícula de honor. 17/09/24
- ¿Laugh But Care¿: Promoting social awareness, communicative competence and media literacy in the EFL classroom through the use of sitcoms. Universidad de Zaragoza. Notable. 17/09/24
- The Emotional And Social Power Of Music: A Didactic Proposal To Motivate Learners and Promote SLA in a 3rd year of Secondary Education Classroom. Universidad de Zaragoza. Aprobado. 10/07/24
- Boosting motivation and creativity through creative writing in 4th of ESO: an innovative learning unit. Universidad de Zaragoza. Notable. 10/07/24
- V for Vignette, V for Video: Exploiting Graphic Novels and Visual Literacies Through CLT to Develop Students¿ Critical Thinking and Mediation Skills in the EFL Classroom. Universidad de Zaragoza. Notable. 01/12/23
- "That the powerful play goes on and you may contribute a verse¿: Exploring the pedagogical potential of Dead Poets Society (1989) in the 4th of E.S.O. EFL classroom to promote learner motivation, cultural awareness, and social agency. Universidad de Zaragoza. Notable. 03/10/22
- A Window to the World: Interculturality and Film Resources in the EFL Secondary Education Classroom. Universidad de Zaragoza. Notable. 15/07/22
Research stays
- Royal Holloway, University of London. Londres. Reino Unido. 19/09/11 - 24/05/12
- King's College, University of London. Londres. Reino Unido. 27/09/10 - 03/06/11
- University College London. Londres. Reino Unido. 15/09/10 - 01/11/11
- School of Arts, University of Roehampton. Londres. Reino Unido. 15/06/10 - 14/12/10
- University of Roehampton. Londres. Reino Unido. 15/09/09 - 15/06/10
Research evaluation activities
- Revisión de artículos en revistas científicas o tecnológicas. Cogent Arts & Humanities. Reino Unido. 13/11/23
- Revisión de artículos en revistas científicas o tecnológicas. Miscelánea: A Journal of English and American Studies. España. 01/06/23
- Revisión de artículos en revistas científicas o tecnológicas. Utopian Studies (Penn State UP) ISSN: 2154-9648. Estados Unidos de América. 01/06/21
Other merits
- Miembro del jurado del Festival de Cine Escolar de la Facultad de Educación de Zaragoza. 15/03/24
- Premio Catalina Montes de la Asociación Española de Estudios Anglo-Norteamericanos. 10/11/16
- Beca FPU (Formación de Profesorado Universitario) para la realización de estudios de Doctorado. 22/09/14
- Becas Crossland and College Research Scholarship en Royal Holloway (University of London) para la realización de estudios de Doctorado en Media Studies. 19/09/11
- Beca ARGO Global en University of Roehampton 14/12/10
- Beca UCL Santander Master's Scholarship para estudios de Master en Film Studies en University College London-. 01/07/10
- Premio extraordinario Fin de Carrera - Licenciada en Filología Inglesa. 15/06/10
- Premio extraordinario Fin de Carrera - Diplomada en Turismo. 15/06/05
UNIZAR teaching activity
Teaching not UNIZAR
- Spanish for beginners & continuing beginners. Grado de Español. University of Roehampton, London. 20/10/2009 - 31/03/2010
|