Gonzalo Preciado-Azanza is a Research fellow at the Department of Art History of the University of Saragossa, where he is carrying out his PhD about the role of Aragon in the development of Spanishness ballet productions in late 19th and early 20th century. Former dancer of the Latvian National Ballet. He graduated in Dance from Middlesex University in 2018. He holds a Master’s Degree in Cultural Management at the Universitat Oberta de Catalunya-University of Girona and a Master’s Degree in Advanced History of Art Studies at the University of Saragossa (Extraordinary Prize and Mention of Excellence for his Dissertation). He completed his artistic studies at English National Ballet School in 2014, after receiving the Dance and Drama Award (British Government). His areas of research include identity and cultural relationships in late 19th and early 20th century dance, as well as choreographic practices in the Digital Age. He has conducted research stays in Paris 1 Panthéon-Sorbonne University and in the Institute of Literature, Folklore and Art of the University of Latvia. His results have been presented in journals and congresses from the United Kingdom, United States, Italy, Greece, Latvia and Spain. Associate artist of the DancingStrong Movement Lab through the area SPACE+DIGITAL+DANCE. Member of the Dance Studies Association, the European Association for Dance History, Asociación Española D más I: Danza e Investigación, UNESCO International Dance Council, and has been included in the Latvian Encyclopedia of Dance and Ballet.
Journal articles
- Mayolas Pi, María Carmen; Preciado-Azanza, Gonzalo; Lamiquiz-Moneo, Isabel; Calvo-Lluch, África; Gimeno-Marco, Fernando; Grimal-Tejero, Yara; Romero-Martín, M. Rosario. Proyecto de Innovación Pongamos los ODS en Danza en el Grado de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. REVISTA EDUCACIÓN, INVESTIGACIÓN, INNOVACIÓN Y TRANSFERENCIA. 2024. DOI: 10.26754/ojs_reiit/eiit.202418856
- Preciado-Azanza, Gonzalo; Vela, Marta. Cross-cultural Identities: An interdisciplinary analysis of the jota in The Three-Cornered Hat (1919). DANCE CHRONICLE. 2024. DOI: 10.1080/01472526.2024.2383502
- Preciado-Azanza, Gonzalo. Crónica de Coreografía. Bailes y Danzas de Vicente Escudero. Granada: Centro Federico García Lorca, 14-VI-2022 a 8-I-2023. Valladolid: Patio Herreriano. Museo de Arte Contemporáneo Español, 25-III-2023 a 10-IX-2023.. ARCHIVO ESPAÑOL DE ARTE. 2023. DOI: 10.3989/aearte.2023.62
- Preciado-Azanza, Gonzalo. (Re:) Claiming Ballet. JOURNAL OF DANCE EDUCATION. 2022. DOI: 10.1080/15290824.2021.1910922
- Preciado-Azanza, Gonzalo. Picasso y Aragón. Goya-Gargallo-Buñuel. AACA DIGITAL. 2022
- Preciado-Azanza, Gonzalo Cisnes. cien años de danza clásica en zaragoza centro de historias. del 7 de octubre de 2022 al 8 de enero de 2023. AACA DIGITAL. 2022
- Preciado Azanza, Gonzalo. Imagen e influencia de España en el arte y la sociedad letona: Una mirada a tr avés de la revista Atputa (1924–1941). REVISTA INTERNACIONAL DEL ARTE EN LA SOCIEDAD. 2022. DOI: 10.18848/2770-5684/CGP/v02i01/83-103
- Preciado-Azanza, Gonzalo. Los entresijos de la fulgurante carrera de Antonia Mercé, la Argentina. AACA DIGITAL. 2021
- Preciado-Azanza, Gonzalo. Los locos años veinte. Museu Guggenheim, Bilbao. AACA DIGITAL. 2021
- Preciado-Azanza, Gonzalo. Tilden Russell (editor), Dance Theory. Source Readings from two Millennia of Western Dance, Oxford University Press, Oxford/New York 2020. DANZA E RICERCA. 2021. DOI: 10.6092/issn.2036-1599/14137
- Preciado-Azanza, Gonzalo. La danza en el espacio público de Riga y su relación con la identidad nacional letona. AACA DIGITAL. 2021
- Preciado-Azanza, Gonzalo; Akinleye, Adesola. Dancing the digital age: a survey of the new technologies in the choreographic process. JOURNAL OF GENIUS AND EMINENCE. 2020. DOI: 10.18536/jge.2020.01.04
- Preciado-Azanza, Gonzalo. Giménez-Morte, C., Soprano Manzo, V., Bayarri Furió, A., Tena Medialdea, M.D., Mesa García, S. (eds.) (2018). La investigación en danza. Sevilla: Ediciones Mahali. ACOTACIONES. 2019
Books
- Gonzalo Preciado-Azanza. Breve historia de la jota aragonesa en el ballet. 2023
Scientific chapters
- Don Quijote (1931): el asentamiento del imaginario de «lo español» en el Ballet Nacional de Letonia. Preciado-Azanza, Gonzalo. TRAS LOS PASOS DE LA SÍLFIDE: IMAGINARIOS ESPAÑOLES DEL BALLET ROMÁNTICO A LA DANZA MODERNA. 2022
- Recuperar Saragossa, el olvidado solo de Fanny Elssler: una mirada a través de la prensa londinense (1843-1844). Preciado-Azanza, Gonzalo. LA INVESTIGACIÓN EN DANZA ZARAGOZA 2022. 2022
- Paquita: el imaginario de "lo español" en los inicios del Ballet Nacional de Letonia. Preciado-Azanza, Gonzalo. LA INVESTIGACIÓN EN DANZA: MADRIDONLINE 2020. 2020
Projects
- H18_23R: Observatorio Aragonés de Arte en la Esfera Pública (OAAEP). 01/01/23 - 31/12/25
- De Aragón a Letonia: la jota y la cultura aragonesa en los ballets internacionales (1898-1939). 01/01/22 - 31/12/25
Contracts
- CONFERENCIA SOBRE OBRAS DE ÁNGEL ORENSANZ EN LA ESFERA PÚBLICA. 23/11/22 - 07/12/22
Participation in conferences
- VII Congreso Nacional y IV Internacional La Investigación en Danza. Participativo - Ponencia oral (comunicación oral). Recuperar Saragossa, el olvidado solo de Fanny Elssler: una mirada a través de la prensa londinense (1843-1844). Zaragoza. 18/11/22
- XVII Congreso Internacional del Arte en la Sociedad. Historia (s): De los límites de la representación a la frontera con la narración. Participativo - Ponencia oral (comunicación oral). Imagen e influencia de España en el arte y la sociedad letona: Una mirada a través de la revista Atputa (1924-1941). Zaragoza. 05/07/22
- XVI Coloquio de Arte Aragonés. Historiografía del Arte Aragonés. Libros sobre arte aragonés (1992-2022). Participativo - Ponencia oral (comunicación oral). Historiografía del imaginario de "lo aragonés" en el ballet (1992-2022). Zaragoza y Teruel. 18/03/22
- Congreso internacional Un siglo de danza en España (1836-1936): Identidades, repertorios, imaginarios y contextos. Participativo - Ponencia oral (comunicación oral). Don Quijote: el asentamiento del imaginario de "lo español" en el Ballet Nacional de Letonia en 1931. Madrid. 03/12/21
- IV Jornadas sobre Investigación en Historia de la Fotografía. 1839-1939: Un siglo de fotografía. Participativo - Ponencia oral (comunicación oral). Recuperar el ballet Jota Aragonesa (1930) de Mijaíl Fokin a través de la colección fotográfica del Raksniecibas un Muzikas Muzejs en Riga. Zaragoza. 29/10/21
- VI Congreso Nacional y III Internacional La Investigación en Danza. Participativo - Ponencia oral (comunicación oral). Paquita: el imaginario de "lo español" en los inicios del Ballet Nacional de Letonia. Madrid. 19/11/20
- ECODATA. Open Fields 2020. The 5th International Art Science Conference/RIXC Festival. Participativo - Ponencia oral (comunicación oral). Dancing the digital beyond-body and the ecological connected-body. Riga. 09/10/20
- Re: generations Conference 2019. Dance and the digital space. International perspectives in dance of the African Diaspora. Participativo - Ponencia oral (comunicación oral). Quarreling Pair (2007) by Bill T. Jones, a reference in dance of the digital age. Manchester. 07/11/19
- 54th World Congress on Dance Research. Participativo - Ponencia oral (comunicación oral). Understanding the impact of new technologies on the creative process in the 21st Century Professional Dance. Atenas. 28/06/19
Research stays
- Department of Arts, Institute of Literature, Folklore and Art of the University of Latvia. Riga. Letonia. 15/06/22 - 15/09/22
Other merits
- Miembro de la European Association for Dance History. 01/09/22
- Emerging Scholar Award. Arts in Society Research Network. 06/07/22
- Ayudas a la Investigación y Transferencia de la Investigación IPH, 2022. Instituto de Patrimonio y Humanidades de la Universidad de Zaragoza. 13/05/22
- Miembro de la Dance Studies Association. 01/03/22
- Mención de Excelencia a los Trabajos fin de Grado/Máster. Universidad de Zaragoza. 15/02/22
- Premio Extraordinario del Máster Universitario en Estudios Avanzados en Historia del Arte. Universidad de Zaragoza. 15/02/22
- Miembro de la Asociación Española D+I: Danza más Investigación. 01/05/21
- Miembro del Consejo Internacional de la Danza, CID UNESCO. 01/11/17
UNIZAR teaching of the last six courses
|