Artículos
- Ferrández Sanmiguel, M. Toward an ethics of affinity: posthumanism and the question of the animal in two SF narratives of catastrophe. CRITIQUE - BOLINGBROKE SOCIETY. 2023. DOI: 10.1080/00111619.2022.2095248
- Ferrández-Sanmiguel, María. Resilient Cyborgs: Trauma and the Posthuman in Pat Cadigan’s Synners (1991). EXTRAPOLATION. 2021. DOI: 10.3828/extr.2021.14
- Ferrández San Miguel, María. Ethics in the Anthropocene: Traumatic Exhaustion and Posthuman Regeneration in N. K. Jemisin’s Broken Earth Trilogy. ENGLISH STUDIES (AMSTERDAM). 2020. DOI: 10.1080/0013838X.2020.1798138
- Ferrández San Miguel, María. Towards a theoretical approach to the literature of resilience: E. L. Doctorow's "Ragtime" as a case study. ORBIS LITTERARUM. 2018. DOI: 10.1111/oli.12162
- Ferrández San Miguel, M. Appropriated bodies: Trauma, biopower and the posthuman in Octavia Butler's "Bloodchild" and James Tiptree, Jr.'s "The Girl Who Was Plugged In" . ATLANTIS-JOURNAL OF THE SPANISH ASSOCIATION OF ANGLO-AMERICAN STUDIES. 2018. DOI: 10.28914/Atlantis-2018-40.2.02
- Ferrández San Miguel, María. Repurposing 'disreputable genre materials': E.L. Doctorow's subversion of hegemonic gender configurations in welcome to hard times. REVISTA DE ESTUDIOS NORTEAMERICANOS. 2015
- Ferrández,M. Branded in his mind: Trauma, violence and memory in E. L. Doctorow's the Book of Daniel. NJES : NORDIC JOURNAL OF ENGLISH STUDIES. 2015
- Collado Rodríguez, Francisco; Ferrández San Miguel, María. The True Voice of the American Fictionist: E. L. Doctorow. NEXUS (SANTIAGO DE COMPOSTELA). 2015
- Ferrández San Miguel, María. Metahistorical narratives and scientific metafictions: A critical insight into the twentieth-century poetics. MISCELÁNEA (ZARAGOZA). 2015
- Ferrández San Miguel, María. The collusion of feminist and postmodernist impulses in E.L. Doctorow "Ragtime". ESTUDIOS INGLESES DE LA UNIVERSIDAD COMPLUTENSE. 2015. DOI: 10.5209/rev_CJES.2015.v23.48592
Libros
- María Ferrández San Miguel. Trauma, gender and ethics in the works of E.L. Doctorow. 2020
- Taking Stock to Look Ahead: Forty Years of Celebrating English Studies in Spain. 2018
Capítulos
- María Ferrández San Miguel. The collusion of feminist and postmodernist impulses in E.L. Doctorow's Ragtime. TIME PRESENT AND TIME PAST: HOMAGE TO SUSANA ONEGA. 2021
- Exploring the Shame-Guilt-Violence Nexus in E. L. Doctorow’s Early Fiction. Ferrández San Miguel, María. NATIONAL AND TRANSNATIONAL CHALLENGES TO THE AMERICAN IMAGINARY. 2018
- María Ferrández San Miguel. No Redress but Memory: Holocaust Representation and Memorialization in E.L. Doctorow's City of God. MEMORY FRICTIONS IN CONTEMPORARY LITERATURE. 2017
- Proyecto Tutor Quirón: Experiencia en la Implementación de Sistemas de Garantía de Calidad en los Estudios de Postgrado en Estudios Ingleses. Ferrández San Miguel, María. LA DOCENCIA UNIVERSITARIA: DESAFÍOS Y PERSPECTIVAS. 2016
- Revisión de la Coordinación Horizontal y Vertical de la Programación y de los Sistemas de Evaluación de las Materias de Literatura y de Historia y Cultura del Grado en Estudios Ingleses. Ferrández San Miguel, María; Kostova, Bilyana V. LA INNOVACIÓN DOCENTE A TRAVÉS DE LA COOPERACIÓN UNIVERSITARIA. 2015
- Ferrández San Miguel, M.; Kostova, B.V. Revisión de la Coordinación Horizontal y Vertical de la Programación y de los Sistemas de Evaluación de las Materias de Literatura y de Historia y Cultura del Grado de Estudios Ingleses. LA INNOVACIÓN DOCENTE A TRAVÉS DE LA COOPERACIÓN UNIVERSITARIA. 2015
Proyectos
- PID2022-137627NB-I00: La herida posthumana: Sujeto y agencia en la narrativa norteamericana del siglo XXI. 01/09/23 - 31/08/27
- H03_23R: Narrativa contemporánea en legua inglesa. 01/01/23 - 31/12/25
- PID2019-106855GB-I00: La narrativa norteamericana contemporánea y la Cuarta Revolución Industrial: Posthumanidad, privación y cambio social. 01/06/20 - 30/11/23
- H03_20R: Narrativa Contemporánea En Lengua Inglesa. 01/01/20 - 31/12/22
- GRUPO CONSOLIDADO H05 NARRATIVA CONTEMPORÁNEA EN LENGUA INGLESA. 01/01/16 - 31/12/16
- GRUPO CONSOLIDADO H05 NARRATIVA CONTEMPORÁNEA EN LENGUA INGLESA. 01/01/15 - 31/12/15
- GRUPO CONSOLIDADO H05 NARRATIVA CONTEMPORÁNEA EN LENGUA INGLESA. 01/01/14 - 31/12/14
- FFI2012-32719: EL TRAUMA Y SU SUPERACIÓN: RETÓRICA Y POLÍTICA DEL SUFRIMIENTO EN LA NARRATIVA CONTEMPORÁNEA EN LENGUA INGLESA. 01/01/13 - 30/06/16
- GRUPO CONSOLIDADO H05 NARRATIVA CONTEMPORÁNEA EN LENGUA INGLESA. 01/01/13 - 31/12/13
Contratos
- 18º Congreso internacional de narrativa contemporánea en inglés. 30/09/22 - 29/09/23
- SEING IV. 01/01/22 - 31/12/22
Dirección de proyectos fin de grado
- Transcending Echoes: North American Transcendentalism in the Cli-Fi Collection I'm With the Bears (2011). Universidad de Zaragoza. Matrícula de honor. 18/09/24
- "Through the Veil": Representation of Individual and Collective Traumas in Nalo Hopkinson's Midnight Robber (2000). Universidad de Zaragoza. Matrícula de honor. 24/06/24
- Latina's Identity Struggles in the US in The House on Mango Street and How the García Girls Lost their Accents. Universidad de Zaragoza. Matrícula de honor. 24/06/24
- The Influence of Mythology on Cultural Discourse: The Role of Creation Stories in the Formation of Western and Native American Ontologies. Universidad de Zaragoza. Matrícula de honor. 26/06/23
- Literary Representations of Female Experience and Authorship in Little Women by Louisa May Alcott and Ruth Hall by Fanny Fern. Universidad de Zaragoza. Sobresaliente. 19/06/23
- Stereotypes about African Americans in The Adventures of Huckleberry Finn (1884) and Narrative of the Life of Frederick Douglass (1845): A Narratological approach. Universidad de Zaragoza. Sobresaliente. 19/06/23
- The Subversion of Male Literary Canon in the Female Gothic: The Yellow Wallpaper and "The Bloody Chamber". Universidad de Zaragoza. Notable. 21/11/22
- ¿Stirring Troubled Waters¿: Carrie¿s Alter Ego and Role Reversal in Dreiser¿s Sister Carrie. Universidad de Zaragoza. Aprobado. 26/09/22
- Representation de la ideología feminista en la producción poética de Adrienne Rich and Anne Sexton. Universidad de Zaragoza. Notable. 16/09/22
- Kate Chopin¿s The Awakening: A Critique of Gender Conformity and Its Consequences. Universidad de Zaragoza. Notable. 30/09/21
- The Heroine's Journey in Ursula K. Le Guin's "The Tombs of Atuan". Universidad de Zaragoza. Sobresaliente. 30/09/21
- Chicana Empowerment in Gloria Anzaldúa´s "El Paisano Is a Bird of Good Omen" and Sandra Cisneros´s "Woman Hollering Creek". Universidad de Zaragoza. Sobresaliente. 16/02/21
- THE IMPACT OF POSITIVE AND NEGATIVE EMOTIONS IN THE EFL PRIMARY CLASSROOM
. Universidad de Zaragoza. Sobresaliente. 09/07/20
- A combined TBL and CLIL proposal for 4th Grade in Natural Science: Ecosystems
ms
. Universidad de Zaragoza. Sobresaliente. 09/07/20
- The Use of Songs to Improve Oral Communication Skills in the EFL Classroom
. Universidad de Zaragoza. Notable. 09/07/20
- Creación de una red de moral y bienestar en una base en Teatro de Operaciones (TO). Universidad de Zaragoza. Notable. 25/01/19
Dirección de proyectos fin de master
- An EFL teaching and learning shift towards process and genre writing through cooperation, collaboration and the use of authentic materials. Universidad de Zaragoza. Notable. 06/10/20
- Introducing Literature and Popular Culture in the EFL Classroom: A Teaching Proposal for 4th ESO students. Universidad de Zaragoza. Notable. 06/10/20
Participaciones en congresos
- London Science Fiction Research Community Conference “Activism & Resistance + SF”. Participativo - Ponencia oral (comunicación oral). Posthuman Ethics and Human-Animal Ontologies in Ted Chiang’s “The Great Silence". Online. 09/09/21
- Representing Catastrophe in Contemporary Arts and Letters: Conceptual and Formal Reevaluation. Participativo - Ponencia oral (comunicación oral). SF reflections on/through catastrophe and the exploration of the (post-)human. Saint-Étienne. 18/05/21
- 15th International Conference of the Spanish Association for American Studies (SAAS). “Fear Narratives” and their Role/Use in the United States Participativo - Ponencia oral (comunicación oral). Hearing the Other: Posthuman Ethics and the Anthropocene in Ted Chiang’s "The Great Silence". Universidad de Deusto, Bilbao. 24/03/21
- (Re)Thinking Earth: From Representations of Nature to Climate Change Fiction. Participativo - Ponencia oral (comunicación oral). Ethics in the Anthropocene: Trauma and the Posthuman in N. K. Jemisin’s Broken Earth Trilogy. Lisboa. 20/10/20
- Cyberpunk Culture. Participativo - Ponencia oral (comunicación oral). Resilient Cyborgs: Trauma and the Posthuman in Pat Cadigan’s Synners (1991). Online. 09/07/20
- 16th International Conference on Contemporary Narratives in English: “Representation in the time of the Posthuman: Transhuman Enhancement in 21st Century Storytelling”. Participativo - Ponencia oral (comunicación oral). ‘The Brain Feels No Pain’: Trauma and the Posthuman in Pat Cadigan’s Synners. Zaragoza. 29/05/19
- SAAS 14th Conference. Salamanca Participativo - Ponencia oral (comunicación oral). Biopolitical Regimes, Trauma and the Posthuman in Octavia Butler’s ‘Bloodchild’ (1984). Salamanca. 09/04/19
- 42nd AEDEAN Conference. Participativo - Ponencia oral (comunicación oral). Traumatic Exhaustion and Posthuman Regeneration in N. K. Jemisin’s The Fifth Season (2015). Córdoba. 07/11/18
- 42nd AEDEAN Conference. Participativo - Otros. Intersections of Trauma and the Posthuman in American Fiction. Córdoba. 07/11/18
- Cultures of the Posthuman. The 10th Beyond Humanism Conference. Participativo - Ponencia oral (comunicación oral). Trauma, Biopower and the Posthuman in James Tiptree, Jr.’s ‘The Girl Who Was Plugged In’ (1973). Wroclaw. 18/07/18
- Reinventing the Social: Movements and Narratives of Resistance, Dissension, and Reconciliation in the Americas. Participativo - Ponencia oral (comunicación oral). Post-apocalyptic Reinventions of Gender and Social Relations: Octavia Butler’s ‘Bloodchild’ (1984) and the Posthuman. Coimbra. 22/03/18
- 13th International Conference of the Spanish Association for American Studies (SAAS). Participativo - Ponencia oral (comunicación oral). E.L. Doctorow’s Loon Lake: the Great Depression, Technological Unemployment and Posthuman Aesthetics. Cáceres (Universidad de Extremadura). 05/04/17
- 40th AEDEAN Conference. Organizativo - Otros. Huesca. 09/11/16
- 40th AEDEAN Conference. Participativo - Ponencia oral (comunicación oral). Exploring the Shame/Guilt-Violence Nexus in E.L. Doctorow’s Ragtime. Huesca. 09/11/16
- 13th ESSE Conference 2016. Participativo - Ponencia oral (comunicación oral). Doctorow’s Biblical Politics in City of God (2000). Galway. 22/08/16
- EAAS 2016 Participativo - Ponencia oral (comunicación oral). The Ethical Impulse in E.L. Doctorow’s Early Fiction. Constanta. 22/04/16
- 39th AEDEAN Conference. Participativo - Ponencia oral (comunicación oral). The Collusion of Feminist and Postmodern Impulses in E.L. Doctorow’s Ragtime. Bilbao. 11/11/15
- Life Writing and/as Empathy: A Symposium on Narrative Emotions. Participativo - Ponencia oral (comunicación oral). Narrative Empathy and the Literary Problematization of Trauma Categories: The Case of E.L. Doctorow’s The Book of Daniel. Pamplona. 20/10/15
- Assessing and enhancing the quality of language education (OPTIMA International Conference. Participativo - Ponencia invitada/ Keynote. Why internal quality assurance of language services in Higher Education?. Sofia. 11/07/15
- IV Congreso CINDU 2015. Participativo - Ponencia oral (comunicación oral). Proyecto Tutor Quirón: Experiencia en la Implementación de Sistemas de Garantía de Calidad en los estudios de Postgrado en Estudios Ingleses. Vigo. 24/06/15
- Memory F(r)ictions: Conflict-Negotiation-Politics. Participativo - Ponencia oral (comunicación oral). ‘No Redress but Memory’: Holocaust Representation and Memorialization in E.L. Doctorow’s City of God. Zaragoza. 06/05/15
- 12th International SAAS Conference. Participativo - Ponencia oral (comunicación oral). Trauma, Empathy and the Individual: The Failure of Community in E.L. Doctorow’s Welcome to Hard Times. Madrid. 25/03/15
- Neoliberalism and American Literature. Participativo - Ponencia oral (comunicación oral). American Dream, or American Nightmare? A ‘Poetics of Engagement’ in E.L. Doctorow’s Ragtime. Dublín. 20/02/15
- Marginalised Mainstream 2014: Disguise. Participativo - Ponencia oral (comunicación oral). Re-purposing ‘Disreputable Genre Materials’: Social Commitment and the Subversion of the Western in E.L. Doctorow’s Welcome to Hard Times. Londres. 28/11/14
- VIII Jornadas de Innovación Docente e Investigación Educativa. Participativo - Ponencia oral (comunicación oral). Revisión de la coordinación horizontal y vertical de la programación y de los sistemas de evaluación de las materias de Literatura y de Historia y Cultura del Grado en Estudios Ingleses. Zaragoza. 10/09/14
- Cultural Politics of Memory. Participativo - Ponencia oral (comunicación oral). Fictional Memories and the Cultural Politics of Remembrance: The Case of E.L. Doctorow’s The Book of Daniel. Cardiff. 14/05/14
- Gender Studies: Transatlantic Visions. XI Jornadas Internacionales de la Mujer. Participativo - Ponencia oral (comunicación oral). Hermeneutics of Suspicion: Gender, Violence and Power in E.L. Doctorow’s The Book of Daniel. Madrid. 08/04/14
- Acts of Remembrance in Contemporary Narratives in English: Opening the Past for the Future. Participativo - Ponencia oral (comunicación oral). Trauma, Violence and Memory in E.L. Doctorow’s The Book of Daniel. Zaragoza. 26/04/13
- The American Literary West. Participativo - Ponencia oral (comunicación oral). Borderline Identities: Traumatic Masculinities and Femininities in E.L. Doctorow’s Welcome to Hard Times. Vitoria. 07/10/10
Estancias
- Department of English, College of Arts and Letters, Michigan State University. East Lansing (MI). Estados Unidos de América. 30/05/16 - 29/07/16
- Faculty of Arts, Department of English and Creative Writing, University of Northampton. Northampton. Reino Unido. 22/09/14 - 20/12/14
Comités
- Vocal Estudiante del Área de Evaluación y Acreditación Universitaria. Dirección de Evaluación y Acreditación - Agencia Andaluza del Conocimiento. 01/01/16 - 07/03/17
Organizaciones de actividades de I+D+i
- Queer Temporalities in Literature, Cinema, and Video Games International Conference. 02/12/21 - 04/12/21
- 40th AEDEAN Conference. 09/11/16 - 11/11/16
Evaluaciones en artículos I+D+i
- Revisión de artículos en revistas científicas o tecnológicas. Revista de Estudios Norteamericanos (ISSN: 1133-309X). No existe. 12/10/21 - 12/10/21
- Evaluadora externa de tesis internacional. Evaluadora externa de tesis doctoral de Hanif Rasool (Islamia College Peshawar - Pakistan). No existe. 30/08/21 - 30/08/21
- Revisión de artículos en revistas científicas o tecnológicas. Extrapolation (ISSN: 0014-5483). No existe. 13/08/21 - 13/08/21
- Revisión de artículos en revistas científicas o tecnológicas. AmLit - American Literatures (ISSN 2789-889X). No existe. 22/03/21 - 22/03/21
- Participación en tribunales. Tribunal de Tesis Doctoral - Carmen Laguarta Bueno (ref. 20/2021). España. 26/02/21 - 26/02/21
- Revisión de artículos en revistas científicas o tecnológicas. Toward an Eco-Social Transition: Transatlantic Environmental Humanities (Instituto Franklin-UAH). No existe. 06/05/19 - 06/05/19
- Revisión de artículos en revistas científicas o tecnológicas. Papers on Language and Literature (ISSN: 0031-1294). No existe. 02/05/19 - 02/05/19
Otros méritos
- Copyeditor Revista Miscelánea: A Journal of English and American Studies. Copyeditor de la revista Miscelánea: A Journal of English and American Studies¸ publicada por el Departamento de Filología Inglesa y Alemana, Universidad de Zaragoza. Desde enero de 2021. 01/01/21
- Miembro del equipo de trabajo del proyecto nacional FFI2015-63506-P. Título: Trauma, Cultura y Posthumanidad: La Definición del Ser en la Narrativa Norteamericana Actual (FFI2015-63506-P).
Investigador Responsable: Dr. Don Francisco Collado Rodríguez.
Entidad financiadora: Ministerio de Economía y Competitividad
Duración, desde: 01/01/2016 hasta 31/12/2020
Número de investigadores participantes: 8. 31/12/20
- Participación en Proyecto de Innovación Docente PIIDUZ_19_261. Título: Languages for social inclusion: Design and
implementation of learning tasks based on a real case study / Lenguas para la inclucsión social: Diseño e implementación de tareas de aprendizaje a partir de un estudio de caso
Coordinadora: Concepción Orna Montesinos. 20/10/20
- Participación en el proyecto de innovación PIIDUZ_18_367. Título: Learning languages for social inclusion: bridging theory and professional practice / El aprendizaje de lenguas para la inclusión social: acercando la teoría a la práctica profesional.
Coordinadora: María José Luzón Marco. 16/10/19
- Participación en el proyecto de innovación PIIDUZ_18_025. Título: Diseño e implementación de cuestionarios Moodle en las asignaturas de Literatura Norteamericana del Grado en Estudios Ingleses.
Coordinadora: Carmen Laguarta Bueno. 18/09/19
- Premio “Félix Martín Award” (2019) Premio “Félix Martín Award” (2019) a la mejor tesis sobre Estudios Norteamericanos, otorgado por la Spanish Association of American Studies. 10/04/19
- Participación en el proyecto de innovación PIPOUZ_16_161. Título: 'El POUZ en el Grado en EE. II.: trabajo colaborativo entre agentes del sistema de gestión de la calidad para la difusión y análisis de información e implementación de líneas de mejora'
Coordinadora: Mónica Vázquez Astorga. 17/10/17
- Participación en el proyecto de innovación PIIDUZ_16_177. Título: Estudio de la competencia de comunicación escrita y oral en lengua inglesa de los estudiantes de doctorado de la actividad transversal 'Inglés Académico': del análisis de necesidades a la planificación curricular.
Coordinador: Ignacio Guillén Galve. 17/08/17
- Coordinación del proyecto de innovacíón PIET_15_349. Título: ''Graduate Film and Book Society:' Programa Tutor Quirón de implementación de sistemas de mejora de la experiencia educativa en el posgrado en estudios ingleses'. 13/10/16
- Impartición del Curso Cero: Grado en Estudios Ingleses. Cursos 2015-2016, 2016-2017 y 2017-2018. 14/09/15
- Participación en el proyecto de innovación PIET_14_250. Título: 'Programa Tutor Quirón 2.0: Mentoría entre iguales online, uso de TICs y seminarios de investigación ‘Thesis and Research In Progress’ Interdisciplinares'
Coordinadoras: Mª Dolores Herrero Granado y Silvia Pellicer Ortín. 18/12/14
- Participación en el proyecto de innovación PIET_13_334. Título: 'Revisión de la coordinación horizontal y vertical de la programación y de los sistemas de evaluación de las materias de Literatura y de Historia y Cultura del Grado en Estudios Ingleses'
Coordinadores: Francisco Collado Rodríguez y Sonia Baelo Allué. 18/12/13
- Participación en el proyecto de innovación PIET_13_206. Título: ''Thesis and Research in Progress': Experiencia en Implementación de Sistemas de Garantía de Calidad en el Postgrado de Estudios Ingleses'
Coordinadoras: Susana Onega Jaén y Silvia Pellicer Ortín. 18/12/13
- Participación en el Proyecto 'Grundtvig Learning Programme, “Quality Assessment Training (QATrain)” (2013-1-BG1-GRU06-00108), Education and Culture DG, Lifelong Learning Programme, Comisión Europea'. Participantes: the Bulgarian Association for Quality Language Services, the Association for Foreign Languages at the Croatian Chamber of Economy, the Romanian Association for Quality Language Services (QUEST Romania), the Hellenic American Union, the Association of Hungarian Languages Schools, AISLi-Associazione Italiana Scuole di Lingue y Universidad de Zaragoza.
Coordinadora del proyecto: Galya Malteva (Bulgaria, OPTIMA Chair)
Coordinadora QATrain Coordinator en Spain, Prof. Carmen Pérez-Llantada.
2013-2015. 01/08/13
- Auxiliar de Redacción de la revista Miscelánea: A Journal of English and American Studies ISSN 1137-6368. Desde 01/01/2013 hasta 06/03/2017
(volúmenes 47 a 56)
. 01/01/13
UNIZAR teaching of the last six courses
|