Profile (CV) of the research teaching staff

Urcola Pardo, Fernando
Department: Departamento de Fisiatría y Enfermería
Field: Enfermería
Faculty: Facultad de Ciencias de la Salud

Group: B53_23R: SAPIENF

Number of 6-year periods of research productivity evaluation
  • CNEAI agreement periods of research evaluation. 13/05/22
Academic position: Profesor Permanente Laboral

Academic position
  • Profesor Secretario del Departamento de Fisiatría y Enfermería
Email: furcola@unizar.es
ORCID number: 0000-0001-7049-8295

Download curriculum in PDF format Go to ORCID page

 
         

Journal articles

  • Lopes-Garzón, Pedro; Gómez-Marco, Ana; Aguilón-Leiva, Juan José; Mir-Ramos, Eduardo; Satústegui-Dordá, Pedro José; Urcola-Pardo, Fernando. Calidad de los informes de cuidados de enfermería de unidades de soporte vital avanzado en la atención a población joven aragonesa en el año 2020. EMERGENCIAS. 2025. DOI: 10.55633/s3me/101.2024

  • Navas-Ferrer, Carlos; Torres-Enamorado, Dolores; Antón-Solanas, Isabel; Subirón-Valera, Ana Belén; Anguas-Gracia, Ana; Benito-Ruiz, Eva; Blázquez-Ornat, Isabel; Jiménez-Navascués, Lourdes; Fernández-Rodrigo, María Teresa; Orkaizagirre-Gómara, Aintzane; Germán-Bes, Concepción; Urcola-Pardo, Fernando. Remarkable events: learning to care through narratives in nursing students during clinical placements. BMC NURSING. 2025. DOI: 10.1186/s12912-025-03903-2

  • Ferrer-López, Emilia; Cantín-Lahoz, Víctor; Rubio-Castañeda, Francisco Javier; Blázquez-Ornat, Isabel; Antón-Solanas, Isabel; Urcola-Pardo, Fernando. Changes in Physical Activity Among Spanish Kidney Transplant Recipients: A 12‐Month Longitudinal Study. JOURNAL OF RENAL CARE. 2025. DOI: 10.1111/jorc.70029

  • Bahillo-Ruiz, Esther; Urcola-Pardo, Fernando; Llorente-Alonso, Marta; Navas-Ferrer, Carlos; Laborda-Higes, Fátima María; Blázquez-Ornat, Isabel; Jiménez-Navascués, Lourdes. Validation of the brief scale on ageism in university students (BSAUS). GERIATRIC NURSING. 2025. DOI: 10.1016/j.gerinurse.2025.03.002

  • Ferrer-López, Emilia; Cantín-Lahoz, Víctor; Rubio-Castañeda, Francisco Javier; Aguilón-Leiva, Juan José; García-Magán, María; Navas-Ferrer, Carlos; Benito-Ruiz, Eva; Serrano-Vicente, María Isabel; Blázquez-Ornat, Isabel; Antón-Solanas, Isabel; Urcola-Pardo, Fernando. Pretransplant Physical Activity and Cardiovascular Risk Factors in Kidney Transplant Candidates: A Cross-Sectional Study. HEALTHCARE (SWITZERLAND). 2025. DOI: 10.3390/healthcare13101200

  • Fernández-Rodrigo, María Teresa; Hoyo, María Luisa Lozano-Del; Urcola-Pardo, Fernando; Subirón-Valera, Ana Belén; Rodríguez-Roca, Beatriz; Gracia-Ruiz, Diana Cecilia; Gómez-Borao, María Mercedes; Andaluz-Funcia, María Teresa; Artigas-Alcázar, Ana Belén; Roy-Delgado, Juan Francisco. Treatment adherence and wellness, nutrition, and physical activity outcomes of diabetic patients with comorbid depression during the 18-month follow-up of the TELE-DD study. WORLDVIEWS ON EVIDENCE-BASED NURSING. 2024. DOI: 10.1111/wvn.12744

  • Urcola-Pardo, Fernando; Subiron-Valera, Ana Belen; Anton-Solanas, Isabel; Orkaizagirre-Gomara, Aintzane; Torres-Enamorado, Dolores; Gonzalez-Sanz, Juan Diego. Design and validation of the flipped-learning assessment scale for undergraduate nursing education. NURSING OPEN. 2024. DOI: 10.1002/nop2.70112

  • Allué-Sierra, L.; Antón-Solanas, I.; Rodríguez-Roca, B.; Anguas-Gracia, A.; Echániz-Serrano, E.; Fernández-Rodrigo, M. T.; Navas-Ferrer, C.; Subirón-Valera, A. B.; Urcola-Pardo, F.; Satústegui-Dordá, P. J. Ageism and nursing students, past or reality?: a systematic review. NURSE EDUCATION TODAY. 2023. DOI: 10.1016/j.nedt.2023.105739

  • Anguas-Gracia, Ana; Antón-Solanas, Isabel; Echániz-Serrano, Emmanuel; Subirón-Valera, Ana Belén; Rodríguez-Roca, Beatriz; Juárez-Vela, Raúl; Satustegui-Dordá, Pedro José; Fernández-Rodríguez, María Teresa; Gea-Caballero, Vicente; Tejada-Garrido, Clara Isabel; Cobos-Rincón, Ana; Urcola-Pardo, Fernando. Quality of life after radical prostatectomy: a longitudinal study. NURSING REPORTS. 2023. DOI: 10.3390/nursrep13030092

  • Lozano del Hoyo, María Luisa,; Fernández Rodrigo, María Teresa; Urcola Pardo, Fernando; Monreal Bartolomé, Alicia; Gracia Ruiz, Diana Cecilia; Gómez Borao, Mercedes; Alcázar Artigas, Ana Belén; Martínez Casbas, José Pedro; Aceituno Casas, Alexandra; Andaluz Funcia, María Teresa; Roy Delgado, Juan Francisco. The TELE-DD randomised controlled trial on treatment adherence in patients with type 2 diabetes and comorbid depression: clinical outcomes after 18-month follow-up. INTERNATIONAL JOURNAL OF ENVIRONMENTAL RESEARCH AND PUBLIC HEALTH. 2023. DOI: 10.3390/ijerph20010328

  • López-Del-Hoyo, Yolanda; Fernández-Martínez, Selene; Pérez-Aranda, Adrián; Barceló-Soler, Alberto; Bani, Marco; Russo, Selena; Urcola-Pardo, Fernando; Strepparava, Maria Grazia; García-Campayo, Javier. Effects of eHealth interventions on stress reduction and mental health promotion in healthcare professionals: a systematic review. JOURNAL OF CLINICAL NURSING. 2023. DOI: 10.1111/jocn.16634

  • Sánchez de Miguel, M.; Ortiz de Elguea, J.; Gómez-Gastiasoro, A.; Urcola, F.; Cid-Expósito, M. G.; Torres-Enamorado, D.; Orkaizagirre-Gomara, A. Patient safety and its relationship with specific self-efficacy, competence, and resilience among nursing students: A quantitative study. NURSE EDUCATION TODAY. 2023. DOI: 10.1016/j.nedt.2022.105701

  • Iguacel, Isabel; Antón, Isabel; Urcola, Fernando; Ariño, Miguel; Martínez-Jarreta, Begoña. Assessing patient satisfaction with telephone-based consultations before, during and after the COVID-19 pandemic in Spain. ATENCION PRIMARIA. 2023. DOI: 10.1016/j.aprim.2023.102792

  • Laborería-Romances, Alba; Navas-Ferrer, Carlos; Anguas-Gracia, Ana; Callén-Galindo, Marta; Antón-Solanas, Isabel; Urcola-Pardo, Fernando. Translation, cultural adaptation and validation of the nurses self-concept instrument (NSCI) to Spanish. INTERNATIONAL JOURNAL OF ENVIRONMENTAL RESEARCH AND PUBLIC HEALTH. 2023. DOI: 10.3390/ijerph20021529

  • Antón-Solanas, Isabel; Rodríguez-Roca, Beatriz; Urcola-Pardo, Fernando; Anguas-Gracia, Ana; Satústegui-Dordá, Pedro J.; Echániz-Serrano, Emmanuel; Subirón-Valera, Ana B. An evaluation of undergraduate student nurses' gameful experience whilst playing a digital escape room as part of a FIRST year module: a cross-sectional study. NURSE EDUCATION TODAY. 2022. DOI: 10.1016/j.nedt.2022.105527

  • Jorge Samitier, P.; Juárez-Vela, R.; Santolalla-Arnedo, I.; Cobos-Rincón, A.; Santos-Sánchez, J. Á.; Gea-Caballero, V.; Satústegui Dorda, P. J.; Anguas Gracia, A.; Tejada-Garrido, C. I.; Urcola Pardo, F.; Fernández Rodrigo, M. T. Clinical and epidemiological approach to delirium in an acute care unit: a cross-sectional study. INTERNATIONAL JOURNAL OF ENVIRONMENTAL RESEARCH AND PUBLIC HEALTH. 2022. DOI: 10.3390/ijerph19159406

  • Roy, J.F.; Lozano del Hoyo, M.L.; Urcola Pardo, F.; Monreal-Bartolomé, A.; Gracia Ruiz, D.C.; Gómez Borao, M.M.; Artigas Alcázar, A.B.; Martínez Casbas, J.P.; Aceituno Casas, A.; Andaluz Funcia, M.T.; García Campayo, J.; Fernández Rodrigo, M.T. The TELE-DD project on treatment nonadherence in the population with type 2 diabetes and comorbid depression. SCIENTIFIC REPORTS (NATURE PUBLISHING GROUP). 2021. DOI: 10.1038/s41598-021-87410-9

  • Anguas Gracia, A.; Subirón Valera, A.B.; Antón Solanas, I.; Rodríguez Roca, B.; Satústegui Dordá, P.J.; Urcola Pardo, F,. An evaluation of undergraduate student nurses' gameful experience while playing an escape room game as part of a community health nursing course. NURSE EDUCATION TODAY. 2021. DOI: 10.1016/j.nedt.2021.104948

  • Anguas Gracia, Ana; Subirón Valera, Ana Belén; Rodríguez Roca, Beatriz; Gasch Gallén, Ángel; Antón Solanas, Isabel; Urcola Pardo, Fernando. Sense of coherence and quality of life in patients treated with antivitamin k oral anticoagulants: a cross-sectional study. INTERNATIONAL JOURNAL OF ENVIRONMENTAL RESEARCH AND PUBLIC HEALTH. 2021. DOI: 10.3390/ijerph18041668

  • Rodríguez Roca, B.; Urcola Pardo, F.; Anguas Gracia, A.; Subirón Valera, A.B.; Gasch Gallén, A.; Antón Solanas, I.; Gascón Catalán, A. Impact of reducing sitting time in women with fibromyalgia and obesity: a randomized controlled trial. INTERNATIONAL JOURNAL OF ENVIRONMENTAL RESEARCH AND PUBLIC HEALTH. 2021. DOI: 10.3390/ijerph18126237

  • Serrano Vicente, M.I.; Fernandez Rodrigo, M.T.; Urcola Pardo, F.; Satustegui Dorda, P.J. Agresiones externas hacia los profesionales del Servicio Aragonés de Salud en los servicios de Atención Primaria y Especializada durante el año 2018. REVISTA ESPAÑOLA DE SALUD PUBLICA. 2020

  • Tosaus Catalán, Patricia; Voicu, Anda ;Urcola Pardo, Fernando; Gasch Gallén, Ángel; Martínez Lozano,Francisca; Anguas Gracia, Ana Análisis de la Calidad de Vida de los pacientes en tratamiento de hemodiálisis del Hospital San Juan de Dios de Zaragoza. EVIDENTIA (GRANADA). 2020

  • Pérez Corral, María; Urcola Pardo, Fernando; Fernández Rodrigo, M. Teresa; Benito Ruiz, Eva; Satústegui Dordá, Pedro José. Inequidades en la atención al dolor torácico de origen isquémico en Urgencias desde una perspectiva de género. REVISTA ESPAÑOLA DE SALUD PUBLICA. 2019

  • Serrano Vicente, María Isabel; Fernández Rodrigo, María Teresa; Satústegui Dordá, Pedro José; Urcola Pardo, Fernando. Agresiones a profesionales del sector sanitario en España, revisión sistemática. REVISTA ESPAÑOLA DE SALUD PUBLICA. 2019

  • Ortiz de Elguea, J.; Orkaizagirre-Gómara, A.; Sánchez de Miguel, M.; Urcola-Pardo, F.; Germán-Bes, C.; Lizaso-Elgarresta, I. Adapting and validating the Hospital Survey on Patient Safety Culture (HSOPS) for nursing students (HSOPS-NS): A new measure of Patient Safety Climate. NURSE EDUCATION TODAY. 2019. DOI: 10.1016/j.nedt.2019.01.008

  • Urcola Pardo, Fernando; Blázquez Ornat, Isabel; Anguas Gracia, Ana; Gasch Gallén, Ángel; Germán Bes, Concepción. Perceptions of nursing students after performing an individual activity designed to develop their critical thinking: The "critical card" tool. NURSE EDUCATION IN PRACTICE. 2018. DOI: 10.1016/j.nepr.2017.11.005

  • Salavera, Carlos; Urcola-Pardo, Fernando; Usán, Pablo; Jarie, Laurane. Translation and validation of the Mind-Wandering Test for Spanish adolescents. PSICOLOGIA: REFLEXAO E CRITICA. 2017. DOI: 10.1186/s41155-017-0066-8

  • Urcola Pardo, F.; Ruiz de Viñaspre, R.; Orkaizagirre-Gomara, A.; Jiménez Navascués, L.; Anguas Gracia, A.; Germán-Bés, C. La escala CIBISA: herramienta para la autoevaluación del aprendizaje práctico de estudiantes de enfermería. INDEX DE ENFERMERÍA. 2017

  • Navas-Ferrer, Carlos; Urcola-Pardo, Fernando; Subiron-Valera, Ana Belén; Germán-Bes, Concepción. Validity and Reliability of Objective Structured Clinical Evaluation in Nursing. CLINICAL SIMULATION IN NURSING. 2017. DOI: 10.1016/j.ecns.2017.07.003

  • Anguas Gracia, Ana; Martínez Lozano, Francisca; Urcola Pardo, Fernando; Gasch Gallén, Ángel. ¿Por qué debe una enfermera medir la calidad de vida de sus pacientes? Análisis de la calidad de vida. CUIDANDO LA SALUD. 2017

  • Blázquez-Ornat, Isabel; Urcola, Fernando; Ruiz de Visñaspre, Regina; Germán Bés, Concha. Experiencias sobre el aprendizaje clínico del alumnado de Enfermería de la Universidad de Zaragoza. INDEX DE ENFERMERÍA. 2017

  • Urcola-Pardo, F.; Oliván-Blázquez, B.; Germán-Bes, C.; Pérez-Yus, M. C.; García-Campayo, J. Terminología mindfulness en la literatura científica española: expresiones y definiciones utilizadas. ACTAS ESPAÑOLAS DE PSIQUIATRÍA. 2016

  • Germán Bés, Concepción; Urcola-Pardo, Fernando; Blázquez Ornat, Isabel;. Dos enfermeros gallegos que hacen historia: Begoña Domínguez y Benxamín Porto. TEMPERAMENTUM (GRANADA). 2014

  • Urcola Pardo, Fernando. Experiencia de una cuidadora familiar de un paciente en situación terminal sin enfermera referente. ARCHIVOS DE LA MEMORIA. 2013

  • Urcola Pardo, Fernando; Callén Galindo, Marta; García Arias, María Pilar; Ruiz Iglesias, Laura. El coste del cuidado y los mecanismos de compensación oficiales existentes. TESELA (GRANADA). 2012

Scientific chapters

  • Urcola-Pardo, F., Germán-Bes, C., Gasch-Gallen, A., Blázquez-Ornat, I., Anguas-Gracia, A. Evaluación de un instrumento para el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de Enfermería. REPENSAR LA UNIVERSIDAD. 2017

  • Estrés percibido y atención plena en alumnos de 1º de Bachillerato del instituto de educación secundaria (IES) Castilla de Soria. Navas-Ferrer, Carlos; Urcola-Pardo, Fernando; Germán-Bes, Concepción. VIII JORNADAS CIENTÍFICAS: 27 Y 28 DE NOVIEMBRE: [LIBRO DE RESUMEN DE COMUNICACIONES CIENTÍFICAS, PÓSTERS Y PONENCIAS]. 2013

Journal editorial management

  • BMC Nursing. 1472-6955. 29/03/24

  • Index de enfermería. 1132-1296. 17/09/18



© University of Zaragoza | Versión 2.28.0
© Computing and Communications Service of the University of Zaragoza (Pedro Cerbuna 12, 50009 ZARAGOZA - SPAIN)